معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

16 تیر 1403 شنبه
  • تاریخ انتشار : 1401/04/11 - 14:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 170
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

معاون درمان دانشگاه: مهارت های مدیریتی و نیروی انسانی باهوش لازمه ارتقا کیفیت خدمات درمانی با وجود چالش های مالی است

کارگاه آموزشی اعتباربخشی با رویکرد سنجه های اقتصاد بیمارستانی در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه در کارگاه آموزشی اعتباربخشی با رویکرد سنجه های اقتصاد بیمارستانی که روز چهارشنبه هشتم تیر ۱۴۰۱ در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی کشور برگزار شد؛ گفت: افزایش کیفیت ارائه خدمات از الزامات نظام سلامت است. اعتباربخشی بیمارستان ها و ارزیابی عملکرد از طریق سنجه نیز در همین راستا بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. اگرچه که این موضوع تناقض دارد؛ کسب امتیاز مناسب و رعایت سنجه ها با کمبود بودجه چالش های زیادی را ایجاد می کند. در این هنگام اهمیت و نقش ترفندهای مدیریتی و نیروی انسانی باهوش بیش از گذشته نمایان می شود.
معاون درمان دانشگاه با تاکید بر ارزیابی عملکرد کیفی پزشکان گفت: ارزیابی عملکرد کمی پزشکان انجام شد، نتایج آن به صورت پیامک برای آن ها ارسال شد و بازخوردهایی را به همراه داشت. ارزیابی عملکرد کیفی پزشکان را از طریق سنجه های اعتباربخشی بیمارستان‌ها با شاخص های حوزه بالین و آموزش انجام خواهیم داد. این طرح در یکی از بیمارستان‌های دانشگاه به صورت پایلوت اجرا خواهد شد. نکته مهم این موضوع اتصال نتایج آن به کارانه پزشکان است. هر زمانی که نتایج ارزیابی عملکرد ها به منافع مادی متصل شود ضمانت اجرایی پیدا می‌کند؛ در نهایت نتایج ارزیابی منجر به ارتقای کیفیت خدمات و همچنین کسب امتیاز بیشتر در اعتباربخشی های وزارت بهداشت و مهمتر از همه افزایش رضایت بیماران خواهد شد.
دکتر ناطقی افزود: برای دستیابی به این اهداف لازم است بیمارستان‌ها به ویژه مسئولان بهبود کیفیت همت والایی در این زمینه به کار گیرند. این کار ساده نیست و نیاز به همت، پشتکار و پیگیری بسیاری دارد تا بتوان به نتایج ارزشمندی دست پیدا کرد.
دکتر گنجعلی خان در خصوص برگزاری این دوره آموزشی گفت: کتاب اعتباربخشی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از مسائل کاربردی و فرآیندهای مفید و ضروری برای بیمارستان در آن مورد توجه قرار گرفته است. لازم است کارشناسان بهبود کیفیت بیمارستان ها تسلط کافی بر این کتاب داشته باشند. یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر درمان سنجه مدیریت و رهبری است و به این منظور جلساتی در معاونت درمان برگزار شد و افراد مسئول پیگیری این سنجه ها مشخص شدند تا با برگزاری جلسات آموزشی و تهیه فیلم، اطلاع رسانی اینستاگرام و ... بتوانیم در کنار بیمارستان ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.
مدیر تعالی بالینی امور بیمارستان ها افزود: بیمارستان های دانشگاه پتانسیل مناسبی را برای کسب رتبه برتر در اعتباربخشی وزارت بهداشت دارند. با همت مضاعف در این زمینه می‌توانیم به این رتبه نیز دست پیدا کنیم، اگرچه که در حال حاضر نیز همکاران زحمات بسیار شبانه‌روزی را متقبل شده‌اند اما در دانشگاه به دنبال ارتقا سطح اعتباربخشی و افزایش رضایت بیماران هستیم. راهکارهای پیشنهادی، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم به بهترین نتیجه دست پیدا کنیم.

ایمنی بیمار و کیفیت ارائه خدمات الویت اصلی اعتباربخشی
جلال فتح آبادی، ارزیاب کشوری اعتباربخشی در خصوص سنجه های اعتباربخشی گفت: در نسل اول، دوم و سوم سنجه ها مسائل مالی و بهینگی به خاطر دغدغه هایی که وجود داشت و تعارضات بین ایمنی و ارتقا کیفیت خدمات درمانی با مسائل مالی مطرح نشد، اما از نسل چهارم به بعد مسائل مالی و بهینگی در سنجه های اعتباربخشی قرار گرفت. اگرچه در این دوران نیز شاخص های بهینگی در بیمارستان ها با رویکردهای اولویت ایمنی بیمار و کیفیت خدمات مطرح شده است. در زمینه بهینه گیری شاخص‌هایی همچون ضریب اشغال تخت، میانگین اقامت بیمار و مهمترین نکته میزان درآمدزایی مطرح است. به این منظور لازم است دامنه بهینه درآمدزایی در بیمارستان ها تعریف شود. در حال حاضر کسب امتیاز این شاخص ها با وجود سختی ها و چالش های بسیار اما شدنی و قابل تحقق است.
دکتر شیوا خوشنویس، معاون مدیر نظارت و اعتباربخشی در خصوص طراحی داشبوردهای اطلاعات مدیریتی نکاتی را مطرح و از فراهم سازی زیرساخت‌های آن خبر داد.
دکتر مریم رادین منش، رئیس اداره اقتصاد درمان، بیمه و تعرفه توضیحاتی در خصوص آیین نامه اجرایی کمیته اقتصاد درمان در بیمارستان ها، نحوه برگزاری کمیته ها و اثرگذاری آن ها، شرح وظایف کمیته ارائه کرده و همچنین در ادامه به بیان فرآیند و تحلیل هزینه های اقتصادی، تعیین مراکز هزینه، فعالیت و مراحل مختلف آن به صورت جامع پرداخت.
همچین مدیران بیمارستان‌ها چالش ها، مشکلات و پیشنهادات خود را در این زمینه بیان کردند.
در این کارگاه دکتر عزیز رسولی، مدیر نظارت و اعتباربخشی، سارا صالحی رئیس اداره کیفیت و اعتباربخشی، مدیران بیمارستان ها، مسولان درآمد، مسولان بهبود کیفیت و کارشناسان اداره ااقتصاد درمان حضور داشتند.
  • گروه خبری : کارگاه ها,اخبار مدیریت نظارت و اعتباربخشی
  • کد خبر : 238806
فائزه  فهیمی
تهیه کننده

فائزه فهیمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *