معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

30 شهریور 1403 جمعه
  • تاریخ انتشار : 1401/08/22 - 11:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 174
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

در گفت وگو با دکتر سعید ناطقی مطرح شد:

رشد قابل‌توجه عملکرد درمانی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در مقایسه با سال‌های گذشته

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه در گزارش مقایسه‌ای عملکرد درمانی بیمارستان‌ها در شش‌ماهه اول و دوم 1400 به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از اعضای محترم هیئت علمی در این بازه زمانی از تمام وقت جغرافیایی بودن خارج شده اند و ساعات موظفی کمتری داشته اند بنابراین این رشد در ارائه خدمات می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گزارشی از مقایسه عملکرد درمانی بیمارستان‌ها در شش‌ماهه اول و دوم 1400 که اخیراً در هیئت‌رئیسه ارائه کرده بود؛ با حضور در استودیو شفا روابط‌عمومی، گفت: در معاونت درمان ارزیابی عملکرد کمی همکاران  هر شش ماه یک‌بار آنالیز شده و نتایج به رؤسا و معاونان درمان بیمارستان‌ها و گروه‌ها منتقل می‌ شود.   
وی افزود: این ارزیابی عملکرد کمی، ناظر بر بخشی از فعالیت‌های درمانی اساتید است به این معنا که همه‌ی فعالیت‌های درمانی را شامل نمی‌شود، نکته مهم این که همه‌ی شاخص‌های فعالیت یک پزشک در تمام حوزه‌ها را ارزیابی نمی‌کند؛ بلکه صرفاً کمی است و فقط فعالیت‌های درمانی آن هم شاخص‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت‌ها را ارزیابی مینماید و با آنالیز این داده ها بررسی می‌کنیم که در کدام بخش و گروه بیشترین یا کمترین فعالیت‌های درمانی صورت‌گرفته است. 
معاون درمان دانشگاه ادامه داد: این ارزیابی عملکرد کمی، ناظر بر بخشی از فعالیت‌های درمانی اساتید است به این معنا که همه‌ی فعالیت‌های درمانی را شامل نمی‌شود، نکته مهم این که همه‌ی شاخص‌های فعالیت یک پزشک در تمام حوزه‌ها را ارزیابی نمی‌کند؛ بلکه صرفاً کمی است و فقط فعالیت‌های درمانی آن هم شاخص‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت‌ها را ارزیابی می‌نماید و با آنالیز این داده‌ها بررسی می‌کنیم که در کدام بخش و گروه بیشترین یا کمترین فعالیت‌های درمانی صورت‌گرفته است. 
دکتر ناطقی ادامه داد: باتوجه‌به بررسی‌های صورت‌گرفته در شش‌ماهه‌ی دوم 1400 نسبت به شش ماهه‌ی اول همین سال، دانشگاه حدوداً 20 تا 25 درصد افزایش عملکرد درمانی داشته است که البته این اتفاق مهم در شرایطی که به‌خاطر نامناسب بودن تعرفه‌های پزشکی بسیاری از همکاران ما از حالت تمام وقتی خارج شده بودند و زمان کمتری در بیمارستان‌ها به سر می‌بردند. بسیار حایز اهمیت و قابل‌توجه است. باید به همه‌ی همکاران خداقوت گفت.
وی با بیان اینکه در سال 1401 تعرفه‌ها افزایش قابل قبولی داشته است؛ تصریح کرد: ضریب k و طرح قاصدک (پلکان) که کسورات را از کارانه پزشک تعیین می‌کند در حد قابل قبولی اصلاح شده و این دو اصلاح در کنار یکدیگر منجر به افزایش تقریباً دوبرابری کارانه‌ها به‌ازای فعالیت مشابه در سال قبل خواهد شد که امیدواریم این اصلاحات منجر به افزایش بیشتر ارائه خدمات درمانی شود.
معاون درمان دانشگاه در ادامه  گزارشی از طرح ارزیابی رضایتمندی مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های دانشگاه ارائه کرد و گفت: روش جدیدی برای گرفتن نظرات بیماران اتخاذ شد. در این روش سه روز پس از ترخیص، فرم نظرسنجی برای بیماران پیامک شد تا امکان دستیابی به اطلاعات حقیقی بیش‌ازپیش فراهم شود. بر اساس این گزارش 81 درصد رضایتمندی از نحوه برخورد پزشک و 73 درصد رضایت از رعایت حریم خصوصی بیمار در بیمارستان‌ها وجود دارد.
وی کمترین رضایت را به ترتیب مربوط به دسترسی به پزشک معالج، رضایت از معرفی پرستار به بیمار و کیفیت غذا عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه تا کنون اعلام شد، مربوط به بخش‌های بستری بود و رضایتمندی از اورژانس‌ها نیز به‌صورت جداگانه محاسبه شده  که گزارش رضایتمندی از بخش‌های اورژانس هم جداگانه برای رؤسای بیمارستان‌ها و معاونان درمان ارسال خواهد شد
دکتر ناطقی تأکید کرد: پرسش‌نامه ارزیابی رضایتمندی مراجعین به بیمارستان‌ها برگرفته از دانسته‌های سازمان‌های معتبر از جمله  WHO تهیه و طراحی شده است و در کمیته‌ اخلاق بالینی دانشگاه هم مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به یک استاندارد جامع دست پیدا کردیم. به دنبال این هستیم که نارضایتی‌ها را شناسایی کنیم و به سمت برطرف‌کردن آن گام برداریم چرا که می‌تواند در راستای اعتباربخشی بیمارستان‌ها کمک شایانی به تیم مدیریت بیمارستان‌ها کند و امتیازات بهتری در ارزشیابی‌های وزارت‌خانه را برای دانشگاه به ارمغان بیاورد.
ان‌شاءالله این اطلاعات سنگ بنایی برای اقدامات بعدی خواهد شد تا به کمک همه‌ همکاران بتوانیم شرایط بهتری را برای دانشگاه و بیمارانی که به مراکز درمانی تابعه مراجعه می‌کنند فراهم کنیم.
 
  • گروه خبری : دستاور‌دهای معاونت,اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 238696
کلمات کلیدی
الهام علی
تهیه کننده

الهام علی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *