معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

16 تیر 1403 شنبه
  • تاریخ انتشار : 1402/08/08 - 06:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 561
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی کارنامه مدیریتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر قناعتی: رفتار دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور الگوست و می توانیم در اصلاح کشور اثرگذار باشیم

دکتر قناعتی در جلسه بررسی کارنامه مدیریتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: حرکات دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور الگوست و می توانیم در اصلاح کشور اثرگذار باشیم. نظام سلامت اگر اصلاح شود، نظام اجتماعی دیگر هم اصلاح می شوند چرا که 90 میلیون مراجعه در ماه به نظام سلامت وجود دارد و مردم از کادر درمان الگو می گیرند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه بررسی کارنامه مدیریتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، مدیران معاونت درمان و مدیران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) روز چهارشنبه سوم آبان 1402 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.  
دکتر قناعتی با بیان اینکه عدالت باعث ایجاد جامعه سالم می شود گفت: باید با شخص خاطی که در سیستم وجود دارد مقابله کنیم زیرا مهم ترین چیزی که باعث می شود جامعه سالم باشد ایجاد عدالت است. ما حق بی حرمتی به دیگران را نداریم و باید به همه احترام بگذاریم و مراقب آبروی هم نوع باشیم لذا حفظ اعتبار دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط استادان دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: باید با قانون، اخلاق را تدریس کنیم. در همه جای دنیا با قانون اخلاق را نهادینه کرده اند. اگر برای کشورمان ارزش قائلیم و می خواهیم کشور قانون مندی داشته باشیم، نیاز به کارهای بزرگی است پس باید در اجرای قانون، پرقدرت عمل کنیم.   
دکتر قناعتی درخصوص کارانه پرستاری گفت: ما اولین دانشگاهی هستیم که کارانه پرستاری را به طور واقعی پرداخت می کنیم.  
وی ادامه داد: چارت بیمارستان امام خمینی (ره) مصوب شده و بنای ما بر این است که بیمارستان استقلال بیشتری داشته باشد. امیدوارم که این چارت جدید کمک کند تا مشکلات این بیمارستان حل شوند.  
رئیس دانشگاه افزود: همه ما می دانیم که طراحی و اجرای ارزشیابی از بدیهی ترین کارهای مدیریت است. دکتر ناطقی با درایت، پشتکار و دلسوزی خود و گروه فعالی که در معاونت درمان دارد، این کار را به طور دقیق در همه بیمارستان ها انجام می دهد. اگر مدیری آشنا بر اطلاعات سیستم خود نباشد، به طور صحیح مدیریت نمی کند. مدیریت نیازمند اطلاعات است، ما باید با زبان شاخص آمار با یکدیگر صحبت کنیم که بسیار گویا است.   
وی ادامه داد: ارتباط صحیح با کارکنان و تعیین شرح وظایف آن ها بسیار اهمیت دارد. نباید کسی باشد که شرح وظیفه نداشته باشد. آموزش مستمر باید به طور دقیق انجام شود و به برنامه های آموزشی اهمیت داده شود. ما اگر درست کار نکنیم نباید از کارکنانمان انتظار داشته باشیم تا کار درست را انجام دهند. باید مراقب باشیم تا بهینه و درست رفتار کنیم.  
دکتر قناعتی گفت: حرکات ما در کشور الگوست و می توانیم در اصلاح کشور اثرگذار باشیم. نظام سلامت اگر اصلاح شود، نظام اجتماعی دیگر هم اصلاح می شوند چرا که 90 میلیون مراجعه در ماه به نظام سلامت وجود دارد و مردم از کادر درمان الگو می گیرند.   
وی به پوشش حرفه ای در آموزش گیرنده ها تاکید کرد و گفت: با دقت و احترام طبق آنچه قائده و قانون پوشش حرفه ای است، آن را اجرایی می کنیم.

دکتر ناطقی گفت: سیستم مدیریتی ریاست دانشگاه به این صورت است که ما در هر حوزه ای که بخواهیم فعالیت کنیم، حتما نیاز به معیار و مقیاس داریم؛ چنانچه متر و مقیاس نباشد، مدیریت، توجیهی پیدا نخواهد کرد و ممکن است مسیر درست را طی نکند. لذا ما در بیمارستان ها قسمت هایی که مرتبط با معاونت درمان است را مورد بررسی قرار دادیم و ارزیابی کردیم. هدف ما از این کار، ایجاد رقابت بین واحدهای مختلف نیست و تنها هدف ما ارزیابی صحیح خودمان از خودمان است، چراکه اگر ندانیم درچه مرحله ای هستیم و در مقایسه با سایرین در کجا قرار گرفته ایم، از موارد ضعف و قدرت خود، آگاه نخواهیم شد.
وی افزود: به دستور دکتر قناعتی با توجه به اینکه حدود هفتاد درصد عملکرد بیمارستان در حوزه درمان خالصه می شود، علاوه بر حوزه های درمانی بیمارستان ها، حوزه های مدیریتی را نیز مورد بررسی قرار دادیم و قرار است در جلساتی که باحضور اعضای هیئت مدیره بیمارستان ها برگزار می شود، عملکرد بیمارستان ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون درمان دانشگاه گفت: در ارزیابی اعتباربخشی که از سوی وزارت بهداشت صورت می گیرد، بیمارستان با توجه به کسب امتیازها در حیطه های مختلف، رتبه بندی خواهند شد. یکی از مسائل نگران کننده ما، اخذ رتبه درجه دو برای بیمارستان ها است چراکه اگر بیمارستانی از رتبه درجه یک به درجه دو نزول یابد، پرداختی های بیمه در آن بیمارستان کاهش می یابد؛ لذا هدف ما این است که بیمارستان ها از درجه یک به درجه دو تنزل پیدا نکنند. اما ارزیابی هایی در سطح دانشگاه نیز انجام و نتایج آن به رئیس دانشگاه اطلاع داده می شود، درصورت پایین بودن امتیاز، از سوی ریاست دانشگاه به هیئت مدیره بیمارستان تذکر ارسال می شود. تلاش ما این است که درجه ارزیابی بیمارستان بالاتر بیاید.

وی درخصوص رضایت سنجی بیماران گفت: حدود یک هفته پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، لینک نظرسنجی درخصوص کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان برای او ارسال و پاسخ بیمار به طور مستقیم به معاونت درمان ارسال می شود، بنابر این امتیاز رضایت سنجی بیمار از بیمارستان به این صورت محاسبه می شود.

دکتر ناطقی به تکمیل پرونده الکترونیک بیمار توسط پزشکان تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ سازمانی را درست کنیم. باید کسانی که در بیمارستان کار می کنند بدانند که هرکدام وظایفی دارند. پزشکان باید مطابق قوانین عمل کنند و اساتید باید بدانند که در بیمارستان نظم و ترتیبی برقرار است، این باعث می شود که مواردی که نیاز به تذکر دارد، به طور خودکار رفع شود. پزشکان همگی قانون مدار هستند و ما باید فقط قوانین را یادآوری کنیم.

دکتر ناطقی به بهبود روند ارسال آمار از مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به معاونت درمان تاکید کرد.

  • گروه خبری : جلسات,ویژه دانشگاه,اخبار مدیریت نظارت و اعتباربخشی ,اخبار معاونت درمان
  • کد خبر : 249381
فائزه  فهیمی
تهیه کننده

فائزه فهیمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *