معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

30 شهریور 1403 جمعه
  • تاریخ انتشار : 1401/05/02 - 13:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 213
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جلسه تشکیل گروه های واکنش سریع در حوادث

دکتر ناطقی: بیشترین کاری که نیاز به برنامه ریزی دارد بحث بحران است

جلسه تشکیل گروه های واکنش سریع در حوادث با حضور دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، دکتر ذاکریان، معاون توسعه دانشگاه، دکتر جلال غفارزاده، معاون غذا و دارو دانشگاه، دکتر خورشید وسکوئی، مدیر حوادث و پدافند غیرعامل دانشگاه و سیمین رنجبران، مدیر امور پرستاری و دیگر اعضای گروه روز شنبه یکم مرداد1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه تشکیل گروه های واکنش سریع در حوادث با حضور دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، دکتر ذاکریان، معاون توسعه دانشگاه، دکتر جلال غفارزاده، معاون غذا و دارو دانشگاه، دکتر خورشید وسکوئی، مدیر حوادث و پدافند غیرعامل دانشگاه و سیمین رنجبران، مدیر امور پرستاری و دیگر اعضای گروه روز شنبه یکم مرداد1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
دکتر ناطقی خاطرنشان کرد: بیشترین کاری که نیاز به برنامه ریزی دارد بحث بحران است و نمی توان در لحظه برای آن تصمیمگیری کرد و باید از قبل تصمیمات لازم گرفته شده باشد.
وی ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که در تعریف اقلام مورد نیاز این کار از نظر ساختاری زیر نظر معاونت درمان است ولی به هر حال باید یک نفر فوکال پوینت برای گروه واکنش سریع در نظر گرفت. با توجه به عملکرد افراد این گروه و مخاطراتی که در آن وجود دارد و گاهی دوری از خانواده خود، باید تعریف پکیجی از مشوق هایی که می توان برای داوطلبین در نظر گرفت را مشخص و تعریف کرد که در هر ماموریت، چه نکته مثبتی را برای فرد متقاضی در نظر خواهیم گرفت.
معاون درمان دانشگاه افزود: بعد از اینکه تیم تشکیل شد، زمان مناسبی است که آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی تهران را برای همکاری با هلال احمر اعلام کنیم.
دکتر وسکوئی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل لزوم وجود این گروه این است که با توجه به اینکه بحران ها خبر نمی کنند، افرادی باید در این تیم حضور داشته باشندکه از مهارت ها و تخصص های قابل توجهی برخوردار باشند که در زمان حادثه بتوانند آن را مدیریت کنند و از دلایل دیگر این است که ما در لحظه بدانیم که چه تعدادتیم آماده خدمت در اختیار داریم ، تا فراخوان ها سریع تر و راحت تر صورت گیرد.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعملی که از سال های قبل صادر شده باید این مورد را در اولویت قرار دهیم و لازم به ذکر است که تشکیل گروه های مذکور الزامی است. برای تشکیل تیم واکنش سریع می توانیم از نیروهای داخل و خارج از سازمان کمک بگیریم. تیم واکنش سریع  باید همراه تجهیزات لازم و مورد نیاز برای هفتاد و دو ساعت به مکانی که حادثه اتفاق افتاده است رفته و در آن زمان از منابع آن منطقه حادثه دیده نباید استفاده کند. بنابراین باید این گروه علاوه بر اینکه سلامت و امنیت خود را تامین می کند، باید بتواند درمان بیماران را نیز انجام دهد.
مدیر حوادث و پدافند غیر عامل افزود: در رویدادهای ملی، مذهبی، سیاسی و ورزشی از این تیم استفاده می شود. وی اهداف تشکیل این گروه را مشارکت در تامین خدمات بهداشتی و درمانی مناسب ناشی از حوادث برای کاهش مرگ و میر، آسیب دیدگی و معلولیت ها دانست و گفت: اهداف اختصاصی آن، مشارکت در تامین خدمات درمانی در منطقه حادثه دیده، تامین حمایت و امنیت روانی در بین افراد شاغل، مشارکت در ارزیابی سریع، دقیق و مداوم در منطقه آسیب دیده و کمک به نظام سلامت منطقه است.
وی در رابطه با هلال احمر گفت: می توانیم تفاهم نامه ای با سازمان هلال احمر منعقد کنیم که در آن مشخص شود در صورت وقوع حوادث، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ما در نظر بگیرند  و ما هم متعهد خواهیم شد در زمان لازم تیم پزشکی (تخصصی) مورد نیاز هلال احمر را تامین کنیم. بنابراین تفاهم نامه بین دانشگاه و هلال احمر برای به اشتراک گذاشتن توان  و ظرفیت های دو سازمان برای پوشش دهی حوادث داخلی و خارجی می تواند تاثیرگذار باشد.

  • گروه خبری : اخبار مدیریت حوادث، فوریت های پزشکی و پدافند غیرعامل
  • کد خبر : 238781
فائزه  فهیمی
تهیه کننده

فائزه فهیمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *