معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

14 مهر 1403 شنبه
  • تاریخ انتشار : 1402/06/19 - 11:29
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 291
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جلسه با روسای اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در خصوص چالش های مراکز درمانی در زمینه ارائه خدمت به اتباع

دکتر گنجعلی خان: دریافت خدمات درمانی شایسته، جزئی از حقوق بنیادین انسان ها در هر جامعه ای صرف نظر از ملاحظات نژادی، دینی، فرهنگی و... بوده است

با توجه به مراجعه پناهندگان و مهاجرین خارجی به مراکز درمانی که اغلب فاقد پوشش بیمه ای بوده و توانایی پرداخت هزینه های درمانی خود را ندارند، جلسه ای با روسای اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برای چاره اندیشی در این زمینه و به منظور کاهش بار مالی هزینه های درمانی و دارویی این افراد که به بیمارستان ها تحمیل می شود، 8 شهریور 1402 و در محل دفتر ریاست اداره امور بین الملل اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، با توجه به مراجعه پناهندگان و مهاجرین خارجی به مراکز درمانی که اغلب فاقد پوشش بیمه ای بوده و توانایی پرداخت هزینه های درمانی خود را ندارند، جلسه ای با روسای اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برای چاره اندیشی در این زمینه و به منظور کاهش بار مالی هزینه های درمانی و دارویی این افراد که به بیمارستان ها تحمیل می شود، با حضور دکتر علی گنجعلی خان، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستانی، دکتر فاطمه خزاعی، رئیس اداره بیماری های خاص، صعب العلاج و پیوند اعضاء، آرزو سلطانی فرد، رئیس اداره مددکاری اجتماعی، سها داودپور، کارشناس مددکاری اجتماعی معاونت درمان، دکتر کیوان ویسی، رئیس اداره امور بین الملل اداره امور اتباع و دکتر نظری، کارشناس مسئول اداره امور بین الملل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، روز چهارشنبه 8 شهریور 1402 و در محل دفتر اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگزار شد.
دکتر گنجعلی خان با اشاره به اینکه دریافت خدمات درمانی شایسته، جزئی از حقوق بنیادین انسان ها در هر جامعه ای صرف نظر از ملاحظات نژادی، دینی، فرهنگی و... بوده و همه افراد شایسته برخورداری از فرصت های برابر و همگانی برای دسترسی به خدمات درمانی می باشند، گفت: مهاجرت تعداد زیادی از اتباع و مهاجرین خارجی به کشورمان ایران، به صورت قانونی و غیرقانونی و نیاز این افراد به دریافت خدمات درمانی از یک سو، فقدان حمایت های بیمه ای و عدم استطاعت مالی آنان از سوی دیگر، هزینه های درمانی و دارویی سنگینی را برای مراکز درمانی به دنبال داشته است. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی تهران حسب رسالت خود و در راستای ایجاد فرصت های برابر و همگانی برای دسترسی به خدمات درمانی، همواره اقدام به درمان این بیماران بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی و نژادی آنان کرده است، اما با توجه به اینکه مراکز درمانی به صورت خودگردان اداره می شوند، بار مالی حمایت های درمانی و دارویی، چالش های عدیده ای را برای مراکز درمانی به دنبال داشته است.
دکتر خزاعی با ارائه آمار بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت مراکز درمانی دانشگاه گفت: بیماران خاص و صعب العلاج به دلیل ماهیت بیماری، نیاز به دریافت درمان به صورت دائمی دارند، اما اغلب به دلیل عدم بهره مندی از پوشش بیمه ای، متحمل هزینه های بالایی می شوند.
سلطانی فرد ضمن ارائه گزارشی از حمایت های صورت پذیرفته دانشگاه از بیماران اتباع و مهاجر خارجی افزود: با عنایت به نبود دستورالعمل مصوب وزارتی برای حمایت از بیماران اتباع غیرمجاز نیازمند مراجعه کننده به مراکز درمانی، بسیاری از بیماران اتباع توانایی پرداخت هزینه های درمانی خود را نداشته و این موضوع منجر به اشغال طولانی مدت تخت های بیمارستانی می شود. همچنین نظر به اینکه این افراد از مساعدت های سازمان های حمایتی امور پناهندگان و مهاجرین خارجی بی بهره اند، در سالیان اخیر، بار مالی این حمایت ها بر دوش مراکز درمانی که به صورت خودگردان اداره می شوند، سنگینی می کند.
دکتر ویسی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ارتباط اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با مجامع بین المللی از جمله کمیساریا و سازمان ملل متحد برای رفع چالش های مربوط به مهاجرین و پناهندگان، از ارائه تسهیلات ارائه شده به مراکز درمانی که از بیماران اتباع نیازمند حمایت کرده اند، خبر داد.
در این نشست مقرر شد بیماران اتباع دارای بیماری خاص و صعب العلاج پس از ارزیابی های روانی-اجتماعی و در صورت دارا بودن شرایط مورد تأیید وزارت کشور، به اداره 
امور اتباع و مهاجرین خارجی برای دریافت بیمه ارجاع شوند.

  • گروه خبری : اخبار مدیریت امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی,اخبار و رویدادهای مددکاری اجتماعی
  • کد خبر : 245821
آرزو سلطانی فرد
Author

آرزو سلطانی فرد

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings