بازدید مسئول و کارشناسان واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان از جمعیت خیریه حمایت دارویی قطره
نشستی در راستای توسعه همکاریهای بین بخشی و ارتقاء سطح تعاملات اجتماعی دانشگاه با نهادهای مردمی فعال در حوزه ارائه خدمات سلامت به بیماران گروه هدف مددکاری اجتماعی، در روز چهارشنبه 24 اردیبهشت 1404 در محل موسسه برگزار و درخصوص فرایند ارزیابی بیماران مشمول دریافت خدمات دارویی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در راستای توسعه همکاریهای بین بخشی و ارتقاء سطح تعاملات اجتماعی دانشگاه با نهادهای مردمی فعال در حوزه ارائه خدمات سلامت به بیماران گروه هدف مددکاری اجتماعی، جلسهای با حضور آرزو سلطانیفرد، مسئول واحد مددکاری اجتماعی، سها داودپور و عقیق ابراهیمزاده، کارشناسان واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان، آناهیتا گوهری، معاون مدیرعامل، زهره زمانی و آرزو لشنی، مددکاران اجتماعی جمعیت خیریه حمایت دارویی قطره در روز چهارشنبه 24 اردیبهشت 1404 در محل موسسه برگزار و درخصوص فرایند ارزیابی بیماران مشمول دریافت خدمات دارویی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در جریان این بازدید، سلطانی فرد ضمن قدردانی از تلاش های خالصانه موسسه خیریه قطره در کمک به تأمین داروهای بیماران آسیب پذیر و پیگیری روند درمان آنان توسط تیم مددکاری اجتماعی مجموعه اظهار داشت: تکیه بر خدمات بالینی و درمانی برای تأمین مراقبتهای جامع و مؤثر به تنهایی کافی نبوده و مستلزم بهکارگیری رویکردهای اجتماعی و حمایتی است. در این میان مددکاران اجتماعی بهداشتی درمانی به عنوان حلقه واسط بین بیمار، نظام درمان و ساختارهای حمایت اجتماعی، نقش کلیدی در کاهش نابرابریهای سلامت ایفا میکنند. ایجاد ارتباط مؤثر و ساختار یافته بین مددکاران اجتماعی مراکز درمانی و موسسات خیریه سلامتمحور ضرورتی اجتناب ناپذیر در شرایط اقتصادی و اجتماعی روز کشور است. در این بین جمعیت خیریه قطره توانسته است در حوزه تامین و حمایت دارویی از بیماران نیازمند پیشگام باشد.
مسئول مددکاری اجتماعی دانشگاه در خصوص هوشمند سازی و شبکه سازی ارائه خدمات به بیماران افزود: استفاده از ظرفیت های موجود در مراکز درمانی و موسسات خیریه از جمله اقدامات مهم در سطوح مداخلات مددکاری اجتماعی است که می تواند بهرهمندی از خدمات مؤثر را تحت تأثیر قرار داده و منجر به کاهش مراجعه حضوری و تسهیل دسترسی به خدمات دارویی _درمانی برای بیماران شود.
وی در مورد مداخلات حمایتی برای بیماران خاص و صعب العلاج در خصوص "فرآیند برخورداری بیماران از خدمات صندوق بیمهای بیماران خاص و صعبالعلاج" توضیحاتی ارائه کرد و توضیحاتی راجع به "طرح حمایت درمانی، روانی و اجتماعی از بیماران تحت درمان با دیالیز"، برگزاری کاروان زیارتی "اولین سلام" به منظور حمایت روانی اجتماعی از بیماران زیارت اولی و اجرای پروتکل ارائه خدمات تخصصی به افراد اقدام کننده به خودکشی توضیحاتی ارائه کرد.
در این نشست گوهری، خواهان بررسی زمینههای همکاری مشترک و دریافت فرآیند اجرای مداخلات تخصصی درمانی، روانی و اجتماعی از سوی معاونت درمان در حوزه سلامت شد تا از موازی کاری و اتلاف منابع جلوگیری شده و حلقه ارائه خدمات بین موسسات خیریه و مراکز درمانی دانشگاههای علوم پزشکی تکمیل و موجب همافزایی شود. وی افزود: با افزایش شفافیت، هماهنگی و ایجاد اعتماد عمومی بین سازمانهای بیمه، موسسات خیریه، مراکز درمانی و پزشکان متخصص میتوان دسترسی بیماران به فرایند درمان موثر را بصورت همهجانبه تسهیل کرد.
لشنی درخصوص قرارگیری بیماران در فرایند برنامهریزی و مداخله در حوزه حمایتیابی دارویی گفت: ارزیابی و تشکیل پرونده برای بیماران واجد شرایط پس از ثبت اولیه اطلاعات هویتی و پایش وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن ها صورت میپذیرد.
زهره زمانی پیگیری پس از ترخیص بیماران را امری ضروری و مهم خواند و گفت: اطلاع رسانی و توضیح کامل، دقیق و صادقانه درباره وضعیت بیماری و روند درمان از ارکان حیاتی در مراقبتهای سلامتمحور بهویژه برای بیماران خاص و صعبالعلاج محسوب میشود.
در ادامه سها داودپور گفت: با توجه به اینکه گروه هدف مددکاری اجتماعی بسیار وسیع و گسترده بوده و نیاز بیماران بر حسب نوع بیماری متفاوت است؛ تهیه برنامه مداخله و حمایت از آن ها با در نظر گرفتن معضلات روانی و اجتماعی که در سایه ابتلا به یک یا چند بیماری مزمن به وجود میآید، دستخوش تغییرات مداوم قرار میگیرد. بر این اساس نیاز به دریافت خدمات این حوزه بیشتر از قبل احساس میشود و ما در تلاش هستیم تا از طریق اجرایی کردن پروتکلهای تخصصی در زمینه ارزیابی روانی _ اجتماعی، موجبات پیگیری، ارجاع و حمایت به هنگام از بیماران آسیبدیده و آسیبپذیر اجتماعی را فراهم آوریم.
ارسال به دوستان