معاونت درمان | تجلیل از مددکاران اجتماعی ارائه دهنده خدمت در بحران

  • تاریخ انتشار : 1404/06/04 - 14:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 158
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تجلیل از مددکاران اجتماعی ارائه دهنده حمایت های روانی و اجتماعی در زمان بحران و برگزاری دوره آموزشی مداخلات روانی و اجتماعی در بلایا

در نشستی صمیمانه از حضور مسئولانه و متعهدانه مددکاران اجتماعی که در خط مقدم ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی- اجتماعی در مراکز درمانی در شرایط بحرانی به‌ویژه دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر فعال بودند، تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشستی صمیمانه با حضور دکتر علی گنجعلی خان حاکمی، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستانی، دکتر سپیده حسن‌زاده، متخصص اعصاب و روان بیمارستان روزبه، آرزو سلطانی‌فرد، مسئول واحد مددکاری اجتماعی، سها داودپور و عقیق ابراهیم‌زاده، کارشناسان واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان از حضور مسئولانه و متعهدانه مددکاران اجتماعی که در خط مقدم ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی- اجتماعی در مراکز درمانی در شرایط بحرانی به‌ویژه دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر فعال بودند، تجلیل به عمل آمد.

دکتر گنجعلی خان ضمن تقدیر از مددکاران اجتماعی مراکز درمانی در سخنان خود از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این گروه از کادر درمان به ‌عنوان یکی از ارکان کلیدی خدمات بیمارستانی یاد کرد و گفت: به راستی که مددکاران اجتماعی در روزهای پرالتهاب و دشوار، فراتر از یک وظیفه‌ی اداری، رسالتی انسانی و اخلاقی را بر دوش می‌کشند. در جریان جنگ ۱۲روزه اخیر، این عزیزان با ایستادگی، صبوری و حضور مؤثر در کنار مجروحان، خانواده‌های داغدار و بازماندگان، تصویری درخشان از تعهد، همدلی و ازخودگذشتگی ترسیم کردند.

در جریان این نشست مددکاران اجتماعی مراکز درمانی گزارشی از اقدامات و مداخلات خود در زمینه ارائه خدمات حمایتی به مصدومان، بازماندگان و خانواده آن ها ارائه کردند.

در بخش دیگری از نشست دکتر حسن‌زاده با اشاره به موضوعPsychological Stress in Healthcare Providers  به معرفی تکنیک‎‌های مداخله در بحران و گروه درمانی ویژه مددکاران اجتماعی شاغل در مراکز درمانی پرداخت. همچنین پروتکل و فرآیند ارائه مداخلات روانی- اجتماعی مددکاران اجتماعی توسط آرزو سلطانی‌فرد و سها داودپور آموزش داده شد. این پروتکل با هدف ارائه خدمات و حمایت های روانی – اجتماعی بصورت یکپارچه و با استفاده از مدل 7 مرحله ای رابرتز نگاشته شده و بر فرایند ارائه خدمات در زمان بحران اشاره می کند و شامل ارزیابی سریع روانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مرگ و میر، برقراری رابطه همدلانه و مشارکتی با بیمار و همراهان، اولویت بندی نیازها و برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه مداخله ای برای بیماران دارای اولویت، ارزیابی اثربخشی مداخلات مددکاری اجتماعی، قرارگیری بیمار در فرآیند ترخیص ایمن و در نهایت اختتام و پیگیری پس از ترخیص و مستندسازی می باشد.

در جریان این نشست تخصصی دکتر حسن زاده مدل "STAR" (Stress Trauma and Resilience) را به عنوان یک سرویس حمایتی برای کادر درمان در زمان بحران معرفی و تشریح کرد. به گفته وی کادر درمان به ویژه مددکاران اجتماعی در شرایط بحرانی مثل پاندمی، بلایای طبیعی و یا حوادث انسان‌ساز با فشارهای روانی ویژه‌ای مواجه هستند و شیوع استرس و واکنش‌های استرسی در این گروه از اعضای تیم درمان که بصورت مستقیم با افرادی که با ترومای جدی در شرایط بحرانی درگیر هستند، بالاست تا جایی که این افراد علائمی مشابه با علائم استرس پس از سانحه را تجربه می‌کنند.

در ادامه وی با اشاره به انواع تعریف واکنش‌های استرس‌زا و ریسک فاکتورهای ایجاد استرس در بین اعضای کادر درمان تاکید کرد برقراری ارتباط موثر و همچنین همدلی، درک و پذیرش احساسات، افکار و تجربیات شخصی افراد از یک رویداد خاص، سبب شناسایی و ارائه روش‌های سازگارانه و در نهایت بازگرداندن عملکرد طبیعی افراد می شود.

در این نشست مددکاران اجتماعی ضمن بیان موانع و چالش‌های موجود در خصوص اجرای برنامه‌های مداخله برای افراد دارای اولویت در بحران اخیر، گزارشی از مداخلات تخصصی انجام شده را ارائه کردند که از انواع آنان می‌توان به راند و ارزیابی بیماران، مشاوره و آموزش فردی، مشاوره خانوادگی، مشاوره حمایتی، حمایت‌یابی روانی، اجتماعی، اقتصادی، ایجاد احساس امنیت و آرامش، آرام سازی، ارائه اطلاعات امید بخش، گوش دادن فعالانه و همدلانه، همدلی و همدردی با بیمار و خانواده، تشویق به برقراری ارتباط با منابع حمایتی، پیگیری در تسریع انتقال بیمار به بخش، ارجاع درون و برون سازمانی، هماهنگی برای اسکان بیماران در هلال احمر، ترخیص ایمن و پیگیری پس از ترخیص بیماران و نیز توزیع جوایز ویژه در بین کادر درمان اشاره کرد.

در پایان جلسه در خصوص لزوم یکپارچگی ارائه خدمات در صورت بروز بحران های مشابه صحبت شده و به نقش و وظایف مددکاران اجتماعی از لحظات اولیه وقوع بحران و بلایای آتی و چگونگی ارائه خدمات بصورت هماهنگ و مدون اشاره شد.

  • کد خبر : 303602
آرزو سلطانی فرد
تهیه کننده:

آرزو سلطانی فرد

تصاویر

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه