• تاریخ انتشار : 1402/08/29 - 12:20
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 236
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گسترش تعاملات و ارتباطات معاونت درمان با معاونت غذا و دارو دانشگاه برای رفع چالش های دارویی بیماران خاص و صعب العلاج

با توجه به چالش های موجود در تامین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و هزینه های بالای مربوط به آن، جلسه ای با حضور دکتر حنانه برادران، مدیر نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو، دکتر مهشید مظفری، مدیر اداره نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو، دکتر فاطمه خزاعی، رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص و صعب العلاج معاونت درمان، آرزو سلطانی فرد، مسئول واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان، دکتر نکویی کارشناس اداره نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو و سها داودپور کارشناس مددکاری اجتماعی معاونت درمان، روز شنبه 6 آبان1402 و در معاونت درمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان، با توجه به چالش های موجود در تامین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و هزینه های بالای مربوط به آن، جلسه ای با حضور دکتر حنانه برادران، مدیر نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو، دکتر مهشید مظفری، مدیر اداره نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو، دکتر فاطمه خزاعی، رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص و صعب العلاج معاونت درمان، آرزو سلطانی فرد، مسئول واحد مددکاری اجتماعی معاونت درمان، دکتر نکویی کارشناس اداره نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو و سها داودپور کارشناس مددکاری اجتماعی معاونت درمان، روز شنبه 6 آبان1402 و در معاونت درمان برگزار شد. 
دکتر برادران ضمن توضیح مختصری در خصوص نحوه تایید داروهای دارای فارماکوپه، گفت: برخی داروها توسط پزشکان تجویز می شود اما در لیست فارماکوپه سازمان غذا و دارو نبوده لذا بیماران به صورت آزاد هزینه آن را پرداخت می کنند که این مشکل بین سازمان غذا و دارو و پزشکان بوده و نباید بیماران در این زمینه متضرر شوند.
دکتر مظفری با اشاره به سهمیه محدود دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کمبود دارو معضلی کشوری بوده که دانشگاه نیز از آن تاثیر پذیرفته و فشار زیادی بر روی داروخانه های بیمارستانی که در مواجهه مستقیم با بیماران هستند وارد کرده است، لذا متناسب با سهمیه محدود دارویی، سهمیه به داروخانه های بیمارستانی اختصاص داده می شود.

دکتر خزاعی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات و تعاملات معاونت درمان با معاونت غذا و دارو به منظور سهولت دسترسی بیماران به خدمات دارویی و درمانی گفت: تامین برخی از داروها در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج با دشواری های زیادی همراه بوده به گونه ای که بیماران در زنجیره درمانی قرار دارند که در یک سوی آن پزشکان دارویی خاص را متناسب با شرایط بیماری تجویز می نمایند و در طرف دیگر داروی تجویز شده مورد تایید معاونت غذا و دارو نبوده و یا موجودی دارو در سطح استان با کمبود مواجه است در این زمینه نیاز است برای جلوگیری از سردرگمی بیماران و دریافت به موقع دارو شبکه تعاملات معاونت های درمان و غذا و دارو افزایش یابد. به عنوان مثال برای بیماران پیوندی، نیاز است دو داروی ATG و IVIG قبل و بعد از پیوند تزریق شود لذا ضروری است در داروخانه بیمارستانی به صورت استوک موجود باشد، اما داروخانه های بیمارستانی دانشگاه با کمبود این دارو مواجه بوده و نیاز است برای مرتفع کردن این مشکل سهمیه مشخصی به هر بیمارستان اختصاص داده شود.
سلطانی فرد با اشاره به پیگیری های مداوم اداره مددکاری اجتماعی برای ارائه کمک هزینه های دارویی به بیماران عنوان کرد: بسیاری از بیماران و خانواده آنها برای رفع مشکل کمبود دارویی و ارائه کمک هزینه های مربوط به آن به معاونت درمان مراجعه می کنند این در حالیست که اداره مددکاری اجتماعی زیرمجموعه معاونت درمان بوده و امکان ارائه مداخلات تخصصی در بحث دارویی را ندارد با این حالی برای رفع مشکل این افراد پیگیری های لازم را در حد توان انجام می دهد. لذا با توجه به درخواست بیماران برای دریافت حمایت در حوزه دارویی و پیگیری های مرتبط با آن پیشنهاد می شود در ساختار سازمانی معاونت غذا و دارو واحد مددکاری اجتماعی ایجاد شود.
وی با تاکید بر افزایش آمار بیمارانی که به دلیل کمبود دارو اقدام به تهیه آن از بازار آزاد می کنند گفت: در مواردی شاهد این موضوع هستیم که بیماران به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و دریافت به موقع دارو و با توجه به عدم موجودی دارو در داروخانه بیمارستانی، مجبور می شوند از بازار آزاد اقدام به تهیه آن دارو نمایند که در این شرایط امکان تایید اصالت دارو میسر نبوده و با توجه به عدم بررسی چرخه انتقال دارو، ممکن است بیماران متحمل عوارضی در این زمینه شوند. همچنین برخی از داروها توسط پزشکان متخصص تجویز شده اما این داروها در تعرفه سازمان های بیمه گر نیستند، بنابر این بار مالی زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده که گاهی از عهده پرداخت هزینه های مربوط به آن برنمی آیند. براین اساس و به دنبال رفع این مشکلات ضروری است با همفکری معاونت های درمان و غذا و دارو راهکارهایی در این زمینه در نظر گرفته شود تا بیماران و خانواده آن ها به جز رنج بیماری با مشکلات دیگری مواجه نشوند.

در انتها مقرر شد مشکلات و چالش های مطروحه در جلسه ضمن انعکاس به مقامات بالادستی توسط همکاران هر دو معاونت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

  • گروه خبری : اخبار مدیریت امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی
  • کد خبر : 251810
آرزو سلطانی فرد
نویسنده

آرزو سلطانی فرد